Stoppen met Alcohol
Merk je dat het drinken van alcohol steeds meer onderdeel uitmaakt van je dagelijkse routine? Drink je tegen stress, om emoties te onderdrukken, als verwennerij, tijdverdrijf of gewoon voor de gezelligheid? Iedereen doet het en alcohol is overal; eraan ontsnappen lijkt soms onmogelijk. Maar wat als je graag, misschien tijdelijk, wil stoppen met alcohol? Een paar tips:
 
  • Maak er een challenge van en spreek met jezelf af dat je bijvoorbeeld een maand niet drinkt. ‘Dry January’ of ‘Sober October’ kan iedere maand van het jaar plaatsvinden, toch? Je zal ontdekken dat je je zonder alcohol al snel wat frisser en beter voelt!
  • Sta eens stil bij je drinkgedrag. Wanneer zijn die momenten dat je graag de koelkast opentrekt voor dat biertje of een glas wijn wil inschenken? Nog beter: schrijf het op in een schrift of gebruik notities in je telefoon. De achterliggende emoties komen zo al snel aan het licht. Wil je definitief stoppen met drinken? Dan is het een goed idee om met die achterliggende emoties aan de slag te gaan.
  • Spreek af met vrienden of familie waarvan je weet dat ze het prima vinden om onder het genot van een kop koffie of thee bij te kletsen. Je hebt gegarandeerd een gezellige middag of avond zonder alcohol, win win!
  • De volgende tip kan lastig zijn, maar verhoogt wel de slagingskans. De meeste drinkers zijn ooit begonnen met alcohol drinken omdat het ze zelfvertrouwen geeft. Je remmingen verdwijnen en je durft met iedereen een praatje te maken. Zeker bij een onzekere pubertijd is dit een trigger om steeds vaker en meer te drinken. Onze tip: werk aan je sociale vaardigheden en je hebt alcohol niet meer nodig. Het vereist wat inzet, maar je kunt er de kans op verslaving door verminderen. Daarnaast heb je hier je hele verdere leven plezier van.
  • Bepaal zelf hoeveel je drinkt. Weer dat zelfvertrouwen dus. Zeg nee als er automatisch wordt bijgeschonken of doe gewoon langer over het leegdrinken van je glas.
  • Deze klassieke tip mag zeker niet ontbreken: wissel je glas alcohol telkens af met een glas water. Je kunt ook de timer op je telefoon zetten en stoppen met drinken als het bijvoorbeeld middernacht is. Dan stap je over op water of frisdrank.

Hulp bij alcoholverslaving

Bovenstaande stoppen met alcohol tips zijn suggesties. Misschien heb je al een paar keer een poging gedaan om te minderen met alcohol en heb je een van deze tips daarvoor gebruikt. Of je hebt alle tips al eens geprobeerd maar het heeft geen verbetering opgeleverd, je blijft drinken en je weet niet hoe je nog zonder alcohol zou kunnen functioneren. Neem dan contact op met Connection SGGZ voor advies over alcoholverslaving. Als je er zelf niet meer uitkomt is een gesprek met een van onze begeleiders al een belangrijke stap in de goede richting. We helpen je graag.
Intakegesprek aanvragen

Waarom Connection SGGZ Verslavingszorg

  • Vergoed door zorgverzekeraar
  • Geen eigen bijdrage voor behandeling
  • Geen lange wachttijden 
  • Specialistisch, persoonlijk en ervaringsdeskundig
  • Bewezen effectieve behandelingen
  • Inclusief een nazorgtraject op maat
  • Een uitstekend familieprogramma
  • In Nederland & Zuid Afrika